Thursday, November 3, 2011

Ulasan Ringkas : Kilauan Emas

   Ya, mungkin agak terlambat untuk mengulas tentang isu ini. Bukannya saya baru tahu tentang Program Kilauan Emas ini tetapi baru terpanggil untuk mengulas serba-sedikit.

   Tak dinafikan, pembentukan generasi kini (anak-anak muda), sedikit sebanyak dipengaruhi oleh ibu bapa. Kali pertama saya terdengar untuk program ini, saya hanya mampu menggeleng. Sudah jauh kita pergi! 

  Sudah terlalu banyak galakan buat anak muda agar menceburkan diri dalam bidang yang cukup melalaikan. Sememangnya tidak terkira program-program 'khas dan istimewa' untuk anak-anak muda. Tidak cukup dengan semua itu, diwujudkan pula program untuk warga 'emas' !



   Tidak hairanlah kenapa generasi muda terus hanyut, sekiranya yang mendorong adalah lapis-lapis para ibu bapa. Malah, ibu bapa sendiri turut 'menayangkan' diri dalam arus yang sama! Sememangnya ibu bapa bukan faktor yang patut dipersalahkan 100%, tetapi ia adalah salah satu faktor kuat yang mempengaruhi generasi yang masih teroleng-oleng mencari arah. ( termasuk saya )

Dan, turut memilukan. Bukan sekadar yang bergelar 'ibu bapa' menyertai Kilauan Emas, malah yang sudah bergelar 'nenek, tok wan' juga turut menyertai! Astaghfirullah...

Sewaktu muda, bila ditegur membuat kemungkaran, katanya ; " Dah tua nanti saya bertaubatlah.. ". Tetapi, sekarang? Sudah tua lebih sakan =_='

   Maaf andai ada ulasan saya yang tersilap atau khilaf. Tegurlah saya, saya juga generasi yang perlukan bimbingan dan teguran !

No comments:

Geo

free counters