Sunday, May 15, 2011

Jangan mengharap, saya bukan saya.

Kekal mujahadah di jalan dakwah bukan senang tanpa penghayatan tarbiah.


Jangan mengharap terlalu tinggi daripada saya. Jangan menilai saya dari blog ini. Saya di alam blog dan alam realiti bukan saya yang sama. Bukan bermakna saya hipokrit, tidak. Tetapi, medan alam maya untuk memperingati diri saya sendiri.


Perangai saya agak 'gila-gila'. Saya seorang yang agak degil. Suka study-last minute. Dan, jiwa saya pemberontak.[Memberontak secara senyap dan sedikit 'nakal' sahaja, tidaklah sehingga kurang ajar] Kisah saya memberontak dengan para senior dan guru, sudah ada dalam lipatan sejarah. Uh, jangan risau. Saya tetap menghormati guru. Tanpa mereka, siapalah saya.


Saya cuma mengharap, jangan menilai saya melalui penulisan. Saya juga insan biasa. Selalu jatuh dan saya akan tetap terus bangun. Saya selalu salah dan akan memperbetulkan diri.


Tak perlu lah nak ungkit kebaikan-kebaikan saya. Saya dapat berbuat baik kerana saya diberi kesempatan. Saya masih belum pernah 'kais pagi makan pagi kais petang makan petang'. Saya dikurniakan Allah senang 'alert' untuk terjaga tidur. Belum pernah merasai bagaimana penderitaan orang yang susah bangun yang berusaha susah-payah untuk bangun malam. 


   Belum merasai lagi rasanya bagaimana dengan dikatakan "Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt.” Saya rasa, ujian saya setakat ini masih di bawah level-level rendah biarpun terasa begitu berat untuk menghadapinya.


Saya belum menghayati lagi  proses tarbiah. And I am searching for it. 
Saya belum merasa kesusahan yang benar-benar tersempit.
Saya hanya memahami, tetapi tidak benar-benar mengerti bagaimana kehidupan orang yang datang dari keluarga bermasalah.


Saya cuma pernah, dan selalu berasa susah untuk kekal istiqamah di jalan mulia ini. Selalu sahaja tersungkur jatuh. Penguat saya cuma Allah. Dorongan saya hanyalah taujih dari murabbi saya.


Jujurnya, saya selalu terasa lemah dan rendah diri melihat para aktivis yang giat aktif di sana-sini. Saya cemburu. Saya harap saya begitu. Dan, harapan tanpa usaha adalah sia-sia. Saya tahu itu. Saya benar-benar perlukan doa anda.


Cukup itu sahaja setakat ini. 


Jangan mengharap dari saya.


Oh ya, sebelum terlupa. Buat guru-guru secara rasmi atau tidak, saya titipkan ucapan 'SELAMAT HARI MURABBI'. Syukran ala kulli hal.


p/s: Muharrik Daie' & ~Di Bawah Bayangan Tarbiah~ [Dua blog ini memang menyentapkan jiwa lalai saya]

No comments:

Geo

free counters