Saturday, February 8, 2014

To be strong , Nak jadi KUAT woi !


“ Ariffah ! Update la blog. Nak baca tulisan dari hati Ariffah. Tak update nanti, ana bagi penumbuk satu maaa.. “, kata Najah kat aku. Keke aku bohong ja ayat last penumbuk tu. Kawan aku ni mana la nak bagi penumbuk kat orang (aku lain laa .. eh?).

   So sebabkan my friend who I called her ‘cute panic girl’ (sebab dia suka gelabah tapi comel).. Melalut je aku (-_-“) selalu tanya banyak soalan kat aku camna nak jaga hati, nak jadi kuat macam tiger(?), patut tak buat macam ni macam tu. And that is why I decided to write about ‘Kekuatan’.
  Ni berdasarkan pendapat sendiri. No offence ~ Tegurlah kalau ada silap di mana-mana. ;D

SURVEY DEFINISI ‘ORANG YANG KUAT DARI SEGI EMOSI’

   Kali pertama aku buat survey untuk update blog haha. Dah maju kot! :p … Aku sms tanya kat rakan-rakan dan cikgu. (:

“ Bila musibah datang, even kematian orang tersayang, dia mampu bertahan, senyum dan redha. Dan semua tu tak jadi halangan untuk dia terus melalui hari-harinya dengan normal. “-Nurina Izzati.

“ Orang yang berupaya tahan SABARnya walau dalam any circumstances..kena ‘kata’ ka, musibah ka, kena tuduh ka, sedih ka, MARAH ka, semua pakai SABAR as agen penguat! Even tengah happy pun kena sabar tau.. for me sabar is everything! Peace :).”-Teacher Shai

" Orang kuat ni dia mampu bertahan bila orang sekeliling memperlekehkan dia hanya sebab fizikal dia ataupun mental. Contoh macam orang kurang pandai, orang kurang cantik di kalangan orang cantikk. Dia mampu tahan perasaan dia ditindas akibat diskriminasi yang manusia wujudkan hanya kerana berbeza dari mereka. Manusia selalu pandang dan expect kesempurnaan daripada orang lain walhal depa taktau takdak manusia yang sempurna."- Samihah. (ayat last dia pakat loghaaat kedah :p)

“ Dia dapat tahan marah, dia tak mudah give-up dengan apa-apa pun, dia cepat sejuk bila termarah, dia mudah maafkan orang. Dia boleh terima bila orang tegur dia. Banyak sangat.. ni apa yang ana tengok apa yang ada pada kawan-kawan dan orang sekeliling. “-Haziqah

“ Orang kuat dari segi emosi tu, sedih dia perit dia, dia tanggung sorang-sorang ..tak luah kat orang len kot? Depan orang elok ja tapi di sebalik muka dia tu tersimpan kedukaan, keperitan yang tak tertanggung. “-Khairun Najah.

“ Hmm..maybe orang tu pandai menyembunyikan perasaan..kalau dia sedih or ada masalah orang len tak nampak sangat laa. Orang macam tu payah sikit nak cari. Yang hanya akan marah pada orang yang bersalah pada waktu yang sangat sesuaii, dan emosi tu takkan terbawak-bawak kepada orang lain. Kira tak kena tempias laa sebab emosi ni payah nak jaga, dia mungkin ada kaitan dengan ego jugak laa “.-Farzana.

“ Bila seseorang masih mampu untuk berfikiran matang dan stabil mahupun dia tengah dilanda ujian yang maha besar. Dia takkan ambil keputusan sambil lewa dan dia takkan ikut nafsu dalam membuat keputusan. Orang yang kuat emosi dia akan menghadapi sesuatu dengan tenang dan Allah akan selalu ada dalam setiap neraca keputusan dia. “-Rubiatul.

“ Dia banyak bersabar dan mampu mengawal minda dia apabila marah. Then sentiasa memohon pada Allah supaya emosi dia sentiasa terjaga. Pointnya seorang yang banyak bersabar sebab sabar ni kadang-kadang boleh kata di mulut tetapi tidak pada perbuatan hehe. “- Fathiah.

“ Bagi aku, orang yang kuat tu orang yang sabar, tahan nafsu amarah dan lain-lain la. Dan tak semestinya kuat tu dari segi zahir ja, batin kena jugak. Orang yang kuat jugak thabat dalam ‘track’ yang betul. “- Hidayah.

“ Orang yang kuat tu.. extremely sabar ketika extremely marah atau sedih. Ni definisi aku berdasarkan pengalaman. “.-Nabilah.

“ Bagi aku orang yang kuat ni boleh tahan rasa marah. Boleh pendam rasa marah dan sedih tu kemudian dia luahkan semua kat Allah. Rasa yang paling kita susah nak control tu rasa marah la. Sebab time tu rasa macam nak meletup. Jadi sesiapa yang pandai kawal, dia memang hebat “.-Mirza.

BAGI DIRI AKU, ORANG YANG KUAT TU ADALAH..
   Aku ni jenis suka observe orang. Bukan style usya tu, tapi perhati orang tu bila jadi macam ni, apa tindakan yang dia akan ambil. Cara hidup, camna dia interaksi dengan orang lain dan lain-lain la. Sesetengah orang bila hadapi masalah, dia akan menangis. Jadi apa-apa, dia akan menangis dulu dan lepas tu baru dia fikir apa nak buat. Certain people pulak jenis akan lari dari masalah, ada yang pendam semua masalah dan cover dengan senyuman dan keceriaan dia sampai orang lain tak sedar langsung dia ada masalah, even masalah besar. Ada pulak yang jenis ada masalah terus muhasabah dan fikir apa dan macam mana nak settle kan masalah. Jenis yang mengadu dan cerita semua masalah kat orang pun ada. Ada yang jenis stay cool ja, yo brader whats up!
Erk ?

Anyway, that’s people. Banyak ragam. Tak kisahla kan ? Yang penting, tanya diri kita .. apa yang aku buat bila aku ditimpa masalah?

   Bagi aku laa.. orang yang kuat ni bila dia dapat diuji, dia tak akan mudah give-up dan tak akan lari dari masalah. Pertama sekali, dia akan bersangka baik dengan Allah,redha dan bersyukur sebab Allah bagi ujian kat dia.. Bersyukur? Yes, sebab dengan ujian yang dia terima tu lah akan buatkan dia lebih kuat. Aku sendiri perhati orang yang dapat banyak ujian ni lagi kuat hati dia nak banding dengan orang yang sentiasa senang dalam hidup. Dan, orang yang kuat ni dia akan muhasabah.. ‘ Mungkin aku ada buat dosa..sehingga aku diuji macam ni ‘.

   Bila dia dapat masalah, dia tak akan susahkan orang lain untuk tolong dia melainkan terdesak. Bila diuji dengan benda besar, dia akan minta pertolongan Murabbi dan tak buat ‘stupid thing’ . Orang yang kuat ni even diuji dan diuji, dia dapat ‘fake’kan smile dia macam nothing happened. Dia akan ambil masalah tu sebagai batu loncatan untuk dia lebih matang dan kuat dalam harungi hidup yang sememangnya lumrah akan diuji. Dia akan sentiasa berhusnuzzon, bukan senang nak husnuzzon tau ! Dan, orang kuat tidak akan sesekali memandang hina orang yang lemah :D

 najah bagi gambaq ni kat aku hehe

      Orang kuat jugak bila kena something yang unfair (tak adil) terhadap diri dia, dia akan bangun dan perbetulkan apa yang terjadi. Dia juga lebih rela dirinya terluka dari keluarga atau rakan dia terluka, dia akan amalkan sikap ‘Ithar’. Ithar adalah peringkat tertinggi dalam ukhwah iaitu sentiasa bersangka baik dan melebihkan rakannya terlebih dulu dari diri sendiri. Orang kuat ni bila sampai masa nak maafkan orang, walaupun susah dia akan cuba jugak untuk memaafkan secara perlahan-lahan. Bukankah Nabi Muhammad S.A.W pemurah dengan kemaafan (;

      Dan yeah.. macam Hidayah kata. Orang yang kuat bila dia mampu thabat (kekal) atas ‘track’ yang betul. Walaupun orang tu kena uji macam-macam dengan permainan dunia ni, lastly dia tetap mampu berdiri teguh walaupun beberapa kali tergoncang jugak diri tu. Shake oo shake o yeah. Macam air shake la kan? Chocolate shake, Banana Choc shake, Coppucino shake, Oreo shake.. Bila kena goncang shake-shake, lepas tu jadi super sedap dari sebelumnya. Macam tu lah hidup kita, kena goncang dulu dengan beberapa ujian, baru lah boleh betterkan diri.
 
CARA NAK KUAT ?

   Tapi.. kena ingat kita, rakan-rakan kita, jiran sebelah depan belakang atas bawah, mak ayah, abang kak adik, pakcik kayuh basikal pi masjid, makcik jual roti canai, kak jual top-up, bro repair moto, adik kita yang menangis kena paksa berenang tengah-tengah laut, semuaaaa kita adalah manusia.

    Nama pun manusia. Ada masa kita jatuh. Tapi bila jatuh tu la masa untuk kita bangkit semula. Macam kata-kata yang aku pernah tulis kat buku Fathiah time Form 5 dulu.. ‘ Merasakan lemah, bukan titik penamat kita tapi titik untuk kita take a new breath, muhasabah dan bangkit dengan lebih super power ! Sebab? Sebab muslim tu ohsem :D’.

    Kadang bila jatuh tu la masa untuk berubah dengan lebih baik. Sebab bila pernah merasa saat ‘jatuh’ tu, bila kita bangun kita akan rasa ‘aku dah takmau jatuh macam tu’.. dengan tu kita akan lebih strive to be better.

   But the question is.. macam mana nak jadi kuat, atau macam mana nak kekalkan kekuatan tu?

   Kalau anda tengah baca entri ni malam-malam, pi tidur dan bangun buat tahajud ! Go go ! :D Hehe, the point is, banyak-banyaklah bersujud pada Allah. Mengadu, menangis, berharap, bertawakkal semuanya pada Allah. Bila kita serahkan hati pada Allah, insyaAllah Allah akan kuatkan hati kita. Beristighfar lah banyak-banyak [ pesanan untuk diri aku jugak! Haish istighfar lah selalu.. malas sangat..hamboihh! ]. Dengan istighfar tu lah, hati akan lebih bersih dan memudahkan urusan kita di dunia ini.

     Banyak-banyak kan buat solat hajat agar Allah kuatkan diri. Dan juga jangan doa untuk diri sendiri saja, doa lah untuk orang lain sama (: Bukankah lebih indah begitu? Sweet gitu. ;D

   Dan pesanan Murabbi yang paling aku ingat adalah amalkan Ma’thurat pagi petang setiap hari. Jangan tinggal! (kena katuk diri sendiri nii sebab dok struggle lagi nak istiqamah baca Ma’thurat huhu kadang dok tinggal -_-‘). Macam mana nak kekal kuat? Letakkan segala pengharapan pada Allah dan berjinak-jinak lah dengan tarbiyah. InsyaAllah tarbiyah lah yang akan kuatkan diri kita.
Biarlah walaupun kita rasa diri kita ni kena struggle dari orang lain untuk hadapi permainan dunia, it is better than rasa ‘syok’ dan terangkat dengan permainan dunia.

   Aku sendiri kadang (bukan kadang tapi selalu.. huhu) rasa nak tumbuk beg pasir tu lepas geram. Haish! Kita semua manusia ada weakpoint (titik kelemahan) tersendiri tapi tu tak bermakna untuk give-up, time tu la untuk kita contohi orang yang lebih kuat, dan semestinya mencontohi Rasulullah S.A.W. Ye kan? Smile (:

Bukan mudah untuk menjadi kuat. Normal la kan. Bukan mudah nak bina fizikal mantap, bukan nak mudah nak jadi pemimpin. So, nak jadi kuat pun is not an easy thing la. Nak dapat something yang ‘wow’ kena la sedia berkorban . That’s it ! Berkorban.

Najah kata kat aku .. ' Anti macam metal. Walaupun hujan renyai sekalipun hujan lebat, anti tetap tahan dari karat '. Haha like like. Entah paperrr like -_-'

[ Sesungguhnya aku takut nak hadapi dunia luar. ~Wuu. ]
[Juga, sesungguhnya aku tak kuat dan sedang berusaha ke arah kekuatan.]

-Dan ya, orang yang kuat tu , bila dia mampu untuk tahajud setiap hari ! Tu baru ohsem (; - Ariffah9


3 comments:

Nurina Izzati said...

Styla la anti! Dapatkan komen dari orang ramai. Alhamdulillah bermanfaat

Ariffah9 said...

hehe tiba2 dapat idea camtu.. nah amek sekali update panjang teruihhh. haha

عبده العمراوى said...



شركة كشف تسربات المياه بالجبيل
شركة تنظيف كنب بالجبيل

Geo

free counters