Thursday, July 8, 2010

Diari : Masa mendesah, memutar segalanya

   Masa bergerak, mendesahkan manusia-manusia, insan-insan yang bening matanya.

Aduh! Ayat sastera hentam-kromonya gitu?

gambar, simbol apa ini agaknya?

    Melihatkan kakak ayah saya yang menziarahi, sakit-sakit. Timbul rasa kagum, biarpun sakit tetap datang menziarahi walau untuk seketika, oh!
    Saya mengurut-urut kakinya, mulutnya mengaduh. 'Allahhuakbar' sentiasa meniti di bibirnya.

Ah, saya tersenyum senang.

   Allah, Allah, Allah!

*    *   *   *   *    *

  Sekolah akan adakan pertandingan. Pertandingan apa ya?

Memasak, menggubah bunga, mereka bentuk bahan buangan, teh tarik.

  Rasa-rasanya, saya memilih apa?

   Haha, memasak! Saya sendiri tergelak memikirkan pilihan itu. Mana tidaknya, jika ditanya kepada guru-guru, muallimah saya sewaktu sekolah rendah dahulu.. Masak, oh antonimnya dengan diri ini!

Sejujurnya, dahulu jika bahagian memasak, terasa malas. Tapi, itu dahulu!

   Masa yang berputar, mengubah keadaan. Makin lama makin minat! 

Sebabnya? Saya akan menggeleng, entah kenapa secara tetiba sahaja meminatinya. Huuu,pelik.

p/s: Sanah Helwah Cikgu Sue! Moga umur yang dipanjangkan itu, diredhai Allah S.W.T...

Katakanlah Ameen buat yang membaca..

huu..lawak la gambar! pemukul telur kek neh..

*    *   *   *   *   *

    Sir Azman, ada mengisahkan bekas pelajarnya dahulu dalam usrah. Berubah dari rugged (kata Sir, tetapi komen rakan saya, rasanya lelaki sesuai brutal kot?) menjadi seorang yang alim. Berjubah, berserban.

    Tetapi, dengan takdir Ilahi, dia sudah meninggal akibat kanser hidung, kalau tak silap!
Saya tidak mahu lah mengisahkan tentang dirinya, lantaran tidak berapa benar-benar maklum akan kisah hidupnya.

Kawan saya tetiba mengatakan ' Eh, bukan dia ke yang nama 'al-khalis' kat laman maktab mahmud yan tu? '

Saya mengungkit bahu. Entah, saya tidak tahu!

" Ada, gambar pakai jubah, serban, bertongkat tu! ", kawan saya mengungkap lagi.

  Kemudian, akal saya secara mengejut terbayangkan sebuah blog, ada gambar kecil, tidaklah berapa jelas, tetapi masih tahu lelaki berserban dan berjubah sedang memegang tongkat.

   Saya terkejut, itukah? Lantas, memasang niat untuk membuka blognya kembali sejurus pulang ke rumah nanti.
Nah, sekarang dah tiba di rumah. Bila buka blognya, ternyata benar itulah dia!
Ada pengumuman berkenaan admin blog yang sudah kembali ke rahmatullah..

Al-fatihah..

   Yang lebih mengharukan, arwah meninggal pada 2 Julai, iaitu hari Jumaat. Pukul 2.50 petang.

Tidak berniat di hati ini, untuk saja-saja mengisahkan berkenaan bekas pelajar 'putera' Maktab Mahmud Yan. Cumanya berminat dengan corak perjalanan hidupnya..

   Siapa yang tidak beruntung? Meninggal di dalam keadaan beriman,pada hari Jumaat yang barakah hendaknya, di kala sakit tetap berusaha menulis dan menjual kitab-kitab agama!

    Kita belum tentu lagi mati dalam keadaan beriman (na'uzubillah) . Moga hendaknya , hidup dan mati kita sentiasa dipenuhi dengan bibit keimanan.. Insya'allah, Ameen!

No comments:

Geo

free counters