Friday, July 2, 2010

Tema Usrah : MALU

   Assalamua'alaikum..

Intipati yang ana dapat dalam usrah soghir: MALU

Malu. Siapa yang tidak pernah merasa malu? Oho, mustahil..
Malu nak buat salah, malu juga kan? Aha, betul tidak? 

Muslim anime-best club by ~bekkouche

Ada jenis-jenis dia. Malu fitrah dan malu yang dibentuk. Malu Fitrah berasal dari sifat semulajadi kita manakala malu yang dibentuk timbul kerana kesan dari beriman kepada Allah.

   Apa langkah-langkah nak menjaga malu ni?

1. Jaga kepala dan pancaindera

    - Maksudnya seakan menjaga pancaindera seperti mata, iaitu menundukkan pandangan. Jaga tangan dari mencuri , jaga mulut dari mengata dan berbagai contoh lagi.

2. Jaga perut dan anggota

    - Jaga perut ni macam makan hanya makanan yang halal.

3. Ingat Mati

   - Ingatlah maut iaitu mati ataupun ajal. Apa yang mati dapat dikaitkan dengan malu adalah malu dengan Allah, merasakan diri masih banyak dosa sedangkan ajal kan datang menjemput bila-bila masa.

Kata hikmah : Orang yang bijaksana adalah orang yang sentiasa mengingati mati dan bersiap-sedia menghadapinya.

4. Tinggal perhiasan dunia

   - Zuhud. Terutamanya perempuan, tidak berhias terlalu melampau-lampau sehingga menarik perhatian lelaki ajnabi (yang boleh dikahwini) dan mengundang fitnah.

    Dari segi istilah, malu bermaksud sifat dan akhlak yang tersemat di dalam jiwa dan boleh membangkitkan seseorang untuk menjauhi sesuatu yang buruk yang boleh menghalang dari cuai menunaikan hak mereka yang berhak. Amacam, panjang tak? =)

Sapa tak faham. Feel free to ask, okey?

selingan~

Seperti biasa, sibuk dah sebati dalam diri. Namun, lebih ramai lagi yang sibuknya berganda-ganda dari diri ana di bumi fana ini, kan?

   Minggu lepas dah start berlatih untuk persembahan 'Phantom Of The Opera'. Folio KHB pula bertimbun dengan table akaun penuh bermuka-muka surat. 23&24 Julai pula ada Bengkel Penulisan Fiksyen Islami dan Pengurusan Blog. 27 kena persembahkan persembahan Phantom Opera dah.. Setiap petang, kelas tambahan. Cuti hujung minggu, ada kelas tambahan.

   Semalam, ada usrah di sekolah (best, suka usrah soghir ni!).

Pagi, petang, malam, hujung minggu tetap pi sekolah. Macam pelajar asrama pula gaya.. Bertambah dengan latihan phantom, kena banyak kali hadir lagilah di asrama.

   Kawan-kawan siap kata " Ala, dok asrama sajalah. Kan senang.. ".

p/s: sekolah rendah dah dok asrama, nak gak berasa berulang kan? hehe..

ana ada kawan sekolah rendah dulu, tak silap ana dari tadika ke tahfiz 1 entah, sampailah form 2 sekarang..tak pernah berulang. woha!

No comments:

Geo

free counters